II. fejezet
Az
indulás. Intergalaktikus kő a nyakba. Hogyan szabaduljunk
az idő rabságából?
Információk az első nagy Járműlázadásról.
Búcsú a várostól, úticél - a Tenger!
Az
Utazó másnap igen korán kelt, noha a fermetek áldásos hatása ellenére igen
keveset és nyugtalanul aludt. Bár ez így kívülről nem is nagyon látszott rajta:
fürgén öltözött, jéghideg vizet csurgatott az arcára, ásványvizet ivott és
meglocsolt néhány virágot az ablakpárkányon. Ismert egy nagyon kedves lányt,
aki délelőtt tízig csak kóválygott és hiába is próbált felébredni szegény,
egész délelőtt egyáltalán semmire se lehetett használni.
Az
Utazó tehát sürgölődött és miután jól kisürgölődte magát, odalépett a Járműhöz
és azt mondta: - Na?
A
Jármű bólintott. Persze csak lélekben, mert igazából nem volt sem feje, sem
nyaka, hogy a biccentő izmok teljes hiányáról már ne is beszéljünk. Egy ideig
álltak, nézték egymást, aztán az Utazó hozzálátott az öltözködéshez. Acélkék,
testhez álló nadrág, amely, azon kívül, hogy szorosan a fenekéhez tapadt,
férfiasságát is jócskán kidomborította. Na, nem mintha Utazónknak ilyesmire
szüksége lett volna, de az ilyesmi sose árt. A szoros nadrághoz élénkkék- sárga
trikót húzott. Ezt a régi trikót különféle emblémák és feliratok ékítették,
amelyek mindenki számára nyilvánvalóvá tették: ez itt, kérem, nem egy zöldfülű
újonc, hanem az Országutak Tapasztalt És Harcedzett Vándora. Végül fölkötötte a
Fejkendőt, mely az Utazók hagyományos viselete
immár nemzedékek óta. A mi Utazónk éjfekete színűt viselt, egyrészt azért, mert
úgy érezte, ez igencsak illik az egyéniségéhez, másrészt meg azért, mert egy
lány - nem az, amelyik azt mondta neki, hogy önmagától menekül, sem az amelyik
délelőtt tízig sehogy se tudott felébredni, hanem egy harmadik -, azt mondta
neki, hogy nagyon jól néz ki így.
És
mikor már minden készen volt és ott állt cakompakk úgymond teljes harci
vértezetben, akkor az Utazó kinyitott egy kulcsra zárt faliszekrényt és
ünnepélyes arccal kiszedett egy igen közönségesnek látszó, aprócska fekete
követ, vékony fekete bőrszíjon.
Utazónknak ez
volt az egyetlen ékszere, eltekintve a gyerekkori szívecskés és keresztes
nyakláncoktól, amelyeket eltévelyedett keresztszülők adományoznak mindenféle
érthetetlen alkalmakkor és amelyek egy normális fiúgyereknél aligha érik meg a
következő hasonló családi ünnepet. Olyannyira
ellenszenvvel viseltetett a különféle nemes és nemtelen fémekből készült
csecsebecsék, mütyürkék és encsem-bencsemek iránt, amelyet az emberiség
túlnyomó (de nem jelentős) része hord végtagjain illetve testnyílásainak
közelében, hogy még órát sem hordott. „Nem hordott órát?”- kiálthatnának önök
jogosan meglepődve és némileg talán értetlenkedve is, hiszen órát úgymond
”mindenki” hord. És ez, az óranemhordás ténye egy olyan markáns különbség
Utazónk és az emberiség fennmaradó része, sőt Utazónk és a többi Utazó között
is, hogy minden bizonnyal megérdemel némi tüzetesebb magyarázatot.
Az
Utazók többsége ugyanis hordott órát, méghozzá nem is akármilyet. A legjobbak
pulzust, vérnyomást, cukorszintet, relatív páratartalmat, tengerszint feletti
magasságot, tőzsdeindexet meg egy rakás egyéb teljesen felesleges dolgot
mértek. Hogy mutatták az időt, azt már szinte figyelembe se vette senki.
És
akkor még nem beszéltünk az emberiség fönt említett fennmaradó részéről, akik
valósággal istenítették az órákat, mintha attól féltek volna, hogy egyébként
kifut ujjaik között az idő. Nos, Utazónk már zsenge gyermekkorában észrevette,
hogy szegény szerencsétleneknek éppen azért pereg ki az idő az ujjaik közül,
mert folyton méricskélik. És így - eredeti szándékaikkal szöges ellentétben -,
valóságos rabszolgáivá lettek ők az időnek, ami világosan kifejezésre jut olyan
szófordulatokban, mint például: „Hű, mindjárt fél nyolc, rohannom kell!” Tehát
az illetőnek az órája parancsolta meg sürgősen, hogy azonnal hagyja abba eddigi
tevékenységét, amelyet az illető esetleg még élvezetesnek is talált. (És nem
kell mindjárt disznó dolgokra gondolni.) Innen már csak egy lépés volt, hogy az
Utazó rájöjjön: a múló idő rabságából csak úgy szabadulhatunk, ha száműzünk
környezetünkből minden kegyetlenül ketyegő számlálószerkezetet. Így is tett! És
nemsokára észrevette, hogy a múló időnek nincs többé hatalma fölötte. Ha elkezdett
egy bizonyos tevékenységet, nem azért hagyta abba, mert „Jesszusom, már fél
négy múlott két perccel!”, hanem azért, mert megunta azt a bizonyos
tevékenységet és már igazán szeretett volna valami mást - mondjuk egy másik
tevékenységet - végezni. Reggel nem akkor kelt föl, mikor csörgött a vekker
azon az undorító hangján, hanem akkor, mikor a nap egy bizonyos szögben
besütött hálószobája ablakán. A lágy tojást nem pontosan két percig főzte,
hanem csak addig, amíg elkészült két szelet pirítós és higgyék el nekem, senki
meg nem mondta volna, hogy az a finom lágy tojás nem pontosan százhúsz
másodpercig készült. Utazónknak sikerült kicsúsznia az Idő kegyetlen
vasmarkából!
Az
igazsághoz hozzátartozik, hogy messze nem ő volt az egyetlen az emberiség
történelmének folyamán, akinek ez a bravúros csel sikerült. Hogy mást ne
mondjunk, itt voltak például a korai hippik, akik szintén megsejtették, hogy a
tik-takoló szerkezetek szép lassan eltiktakolják az ő életüket is, ezért
jelképesen ledobálták óráikat a felhőkarcolók tetejéről. (Ilyesmire
természetesen csak olyan országban kerülhetett sor, ahol voltak felhőkarcolók.
Például soha nem eshetett volna meg mondjuk Albániában. De még a Csuvas Autonóm
Köztársaságban se.) Merész kezdeményezés volt, de sajnos nem volt bennük
elegendő kitartás. Néhány év elteltével e hippik egyike-másika nagyon mélyre
süllyedt: akár konszolidált bankigazgatók is lettek, akiknek minden másodpercét
Tik-Tak uraság osztotta be.
Azt
is el kell mondanunk, hogy egy velejéig tik-takoló társadalomban olykor
előfordulhatnak élethelyzetek, amikor időre kell elmennünk valahová, ahol
valami borzasztóan fontos és sürgős dolog történik velünk vagy mással. Ilyen
például…. Öö… most éppen nem jut eszünkbe, de állítólag van ilyen.
E
rövid, ámde remélhetőleg a Nyájas Olvasó szerint is roppant érdekfeszítő kitérő
után térjünk csak vissza ahhoz a pillanathoz, mikor az Utazó, bonyodalmas
Utazási előkészületeinek jelképes tetőfokán, nyakába akasztotta ama bizonyos,
egyszerű fekete bőrszíjon lógó, igencsak hétköznapinak látszó fekete követ.
Akit esetleg érdekel, a szabálytalan alakú, legömbölyített kövecskét Utazónk
késő gyermekkorának egy langy délutánján fúrta át több órás megfeszített munka
árán. Kicsit csodálkozott is, hogy lehet egy egyszerű kavics ilyen kemény -
bár, ha tudta volna, hogy a fekete kövecske egy olyan meteorit maradványa,
amely egy két és fél millió fényévnyire fekvő galaxisból származik, egy igen
kemény bolygóról, akkor persze nem csodálkozott volna annyira.
És
ezzel készen is állt hőslelkű Utazónk, hogy végre-valahára útra keljen, egy
régen várt és hosszan tervezett Utazásra induljon, amely minden bizonnyal
izgalmakban bővelkedő, kalandos, netán regényes is lesz.
Vagy akár még
érdekes is.
Mindent szépen
lecipelt romantikus lakótelepi lakása elé. Először a Járművet, aki ezt -
nyugodtan mondhatjuk - kitörő örömmel fogadta. De persze nem látszott rajta,
mert a Járművek már csak ilyenek. Ki is kötötte egy almafához, jó vastag
lánccal, mert a mi Utazónk abban a borzasztó korszakban élt, talán emlékszel is
még rá, Nyájas Olvasó, amikor is bizonyos Járműveket egyszerűen - elloptak.
Tudom, ma már nehéz ezt elképzelni, mindjárt világosabb lesz a dolog azonban,
ha eláruljuk, hogy a Járművek akkoriban még nem rendelkeztek semmilyen
önvédelmi eszközzel. Ma már ez tényleg nevetségesnek hangzik, hát persze, hogy
ellopták szegényeket, ha egyszer nem tudtak védekezni! Ez a tarthatatlan
helyzet volt az egyik fő kiváltó oka Az Első Nagy Járműlázadásnak, ami, ahogy
illik, sok áldozatot követelt úgy az emberek, mind a Járművek részéről. A véres
forradalom üszkös romjaiból nemsokára új társadalmi rend emelkedett ki, a
Járművek hamarosan szavazati jogot kaptak. Rögtön meg is szavazták az Önvédelmi
Törvényt, amely kimondja, hogy bármely Járműnek joga van az önvédelemre
bármilyen eszközzel. Hát most próbálna meg valami elmeháborodott egy Járművet
ellopni!
Mindazonáltal
el kell ismerni, hogy a Járművek önvédelmi eszközei sokat finomodtak az idők
folyamán. Ma már igen ritka a haláleset és a fulladásos, illetve bénulásos
következményekről is egyre kevesebbet hallani.
De
a mi Utazónk sajnos nem mai világunkban él, ahol mindenki mindenkivel abszolúte
egyenlő és mindenkinek megvan mindene és mindenki mindenkivel és mindennel
boldog és elégedett, hanem a saját korában, ami nem volt egy rózsás korszak,
így utólag nézve.
Olvasónk
esetleg azt is furcsállhatja, hogy az Utazó egy közönséges lakótelepi lakásban
lakott. Bizony, sötét korszak volt ez és a legtöbb Utazó igen szerény
körülmények között éldegélt. Hogy mást ne említsünk, egyáltalán nem is volt
saját birtokuk nyolchektáros vadasparkkal és külön Műhelypalotával a Járművek
részére, mint manapság. Bizony, vészterhes korszak volt ez!
Utazónk
felmálházott, pontos, előre meghatározott terv szerint néhány csomagot a Jármű
elejére, néhányat hátulra és oldalra és még néhány olyan kisebbet összevissza,
ahol éppen volt hely. A lakótömb előtti parkolóból idelátszott az országút
szürke csíkja és a Jármű úgy érezte, ha két percen belül nem indulnak el, itt
hagyja az Utazót és nekivág egyedül. (Két perc volt az összes Jármű
türelmességi állandója. Ez egy konstans, olyasmi, mint a pí.) Amilyen önfejű egy szerkezet volt, meg is
tette volna. Persze azért néhány kilométer után visszajön és elnézést kér -
persze csak úgy némán, magában - mert az Utazás, Utazó nélkül valahogy olyan perverz.
Na
persze az Utazóban is igencsak ficánkolt már az utazhatnék, de ki akarta
élvezni az utolsó pillanatokat, nemkülönben a csodáló pillantásokat és persze
azt sem bánta volna, ha néhányan megkérdik: „Merre, merre?” Mire közönyös
legyintéssel esetleg azt válaszolhatta volna: „Hát nem is tudom… talán a Tengerhez…”
És ez azért lett volna vagány dolog, mert ez a városka, ahol Utazónk éldegélt,
mélyen-mélyen a kontinens belsejében feküdt, nemhiába voltak egykori alapítói
legendásan tengertől irtózó népek. A legtöbb idevalósi életében nem látott
tengert, az a néhány, aki meg véletlenül eljutott odáig, mind-mind Repülő
Szerkezeten, de legalábbis Egyéb Motoros Járművel utazott.
Sajnos
az utcán nem sokan mutatkoztak ily korai időpontban. Néhány komor, lehajtott
fejű felnőtt sietett munkahelyére, néhány asszonyka cipelte sivalkodó
csemetéjét óvodába, mert hamarosan az anyukáknak is meg kellett jelenniük
munkahelyükön. (Mint említettük volt, nehéz és vészterhes idők járták
akkoriban. Egyes fennmaradt leletek tanúsága szerint még pénzt is használtak,
ezért kellett folyton gürizniük.) Szegény kiskölykök, hát persze hogy
sivalkodtak. A felnőttekkel ellentétben nekik még volt némi erejük a
lázadáshoz.
Az
Utazó szép kényelmesen gurult a Városon végig. Elhaladt a gödrökkel teli Főtér
mellett, ahol esők után nagy pocsolyákban nézegette magát a nap. Griga kocsmája
előtt az első hajnali féldecivel kísérleteztek reszkető kezű piások, a szétvert
cigánylakások felől rőzsetűz kormos illatát hozta a hajnali szellő. A keret
nélküli ablaknyílásokból taknyos, fekete kölykök dugták ki borzas fejüket,
kicsit nézelődtek, aztán mélyet szippantottak a ragasztószeres zacskóból. A
város meztelenül és őszintén állt a hajnali ködben, pőre arcát a felkelő nap
felé tartva. Az Utazó néha úgy érezte, megfojtja ez a szemetes és mocskos
kisváros, de ugyanakkor azt is érezte, hogy vissza fog térni, vissza kell
térnie minden Utazás után, egyszerűen csak azért, mert itt született és kész.
Aki nem tér vissza, az már nem Utazó, az már inkább Idegen. Irigylésre méltó,
mert volt bátorsága és ereje eltépni a gyökereit, és sajnálatra méltó, mert már
nincsenek gyökerei, akármennyit él egy akármilyen szabad és akármennyire gazdag
országban.
A
Város nyújtózkodó csápjai lassan, kelletlenül elengedték az Utazót. A szürke
aszfaltcsík kiszélesedett, a narancs napkorong felmászott az égre és a ködben
nagyot nyújtózott a távoli, szürke láthatár. Az Utazás elkezdődött.