2020. április 16., csütörtök

Bejöttek az oroszok!

          A „déja vu” érzés helyes, kedves olvasó: itt már volt ilyen. Jól emlékszünk, bár feledhetnénk. Azért nem kell megijedni, most nem tankokkal, mint anno. Cselesen. Az éteren keresztül.
            Csicser régi település, Nagykapostól öt kilométerre, ha a kanyarokat is beleszámítjuk. A helybélieknek és az oda látogatóknak már eddig is sok bosszúságot okozott az egyik legismertebb mobilszolgáltató, melynek nevét természetesen nem írhatjuk le, mert ez egy ilyen világ: a rosszat nyilvánosan nem lehet szidni, a jót nem lehet nyilvánosan dicsérni. A „mobilszolgáltató” helyett azonban nyugodtan írhatnánk „mobil- nem szolgáltatót”. A falu területén ugyanis szinte lehetetlen mobiltelefonálni. A lakosok már ismerik a különböző trükköket, amelyek segítségével legalább ideig- óráig reménykedhetnek a kapcsolattartásban. Van, aki a rég nyugalomba vonult udvari árnyékszék közelségére esküszik: ennek ajtaja előtt állítólag csaknem minden második szó tisztán hallható. Van, aki a gyümölcsöskert egy bizonyos körtefájához zarándokol rendszeresen, fülén a fekete dobozkával. Igaz ugyan, hogy itt se hall egy árva büdös szót se, de őt legalább mindenki kitűnően érti, akár az ország másik feléből is. Ez így látszólag nem sokat ér, óriási előnye viszont, hogy akár órákon keresztül is beszélhetsz úgy, hogy senki nem szól közbe. További praktikák még: egy bizonyos helyzetben telefonálni, ami kívülről igen mulatságos látvány, csak közben elzsibbad az ember nyaka. Ha ugyanis egy-két foknyit mozdulunk, már elhussant a térerő. Annyit nyugodtan elmondhatunk, hogy az összes praktika a folyamatos kommunikáció szempontjából nagyjából annyit ér, mint a bal vállunk fölött háromszor átköpni.
Mindehhez már csak mazsola a kalácsban: mostanában akár a helyi mobiltulajdonos próbálkozik, akár őt hívják, megszólal egy kellemes, alt női hang - oroszul. Azazhogy valószínűleg ukránul, de ez a végeredmény szempontjából oly mindegy. Zdrávsztvujtye, szpasszíba, stb.
Jó. Hogyan lehet ezen segíteni? Nagyon egyszerű. Egy jelerősítő antenna felállításával. Petíció megírattatott, aláírások összegyűjtettek, eredmény nuku.  Hivatalos válasz: ennyi ember számára erősítő felszerelése nem indokolt. (Szó szerint: „neopodstatnené”). Valamint: a mobilszolgáltató saját fejlesztési terveiről nem köteles a fogyasztókat tájékoztatni.
Jó. Akkor viszont nyilván a fogyasztó sem köteles euróit pazarolni egy olyan szolgáltatóra, amelyik nem szolgáltat. Sőt, úgy tűnik, nem is akar. Mindezek fényében kissé nevetséges, hogy említett szolgáltató csicsergő hangú telefonos kisasszonyai nyomban felhívják azokat, aki más társasághoz pártolnak: miért követték el ezt az égbekiáltó bűnt? (Azt is megkérdik rendszeresen: elégedettek-e a falu lakosai a szolgáltatásukkal. Komoly.) Hogy miért? Hát hogy tudjanak telefonálni, azért.
Az egyébként lédús, ízletes déligyümölcs, kicsik és nagyok kedvence kissé kesernyéssé vált a csicseriek számára. Még szerencse, hogy a közelben elérhető az éltető, tiszta oxigén.