2020. július 3., péntek

Hétköznapi közöny


               Kávéskanál csörren, reggeli hangulatban. Harapás kenyér, korty tej, szól a rádió, amint azt az LGT halhatatlanul megénekelte.
            „ ... kivégezték az iraki túszokat. Az elfogott katonák közölték nevüket, rangfokozatukat, egységük számát, majd térdelő helyzetben tarkón lőtték őket... „
            Ez a tej ma mintha nem lenne olyan friss. Méghogy tartós, piha. Mikor is vettem?
            „ ... feldarabolta édesanyját, majd diszkóba ment a tizenéves... „
            Tudom, hogy a kávé növeli a vérnyomást, na és? Van az az izé tabletta, aminek eszembe is jutna a neve, ha beszedtem volna. Na, hát azt kéne szedni. Egy jó kis tablicsek, jó erős kávéval leöblítve, az az igazi...
            „ .. rendszeresen megerőszakolta saját lányát és unokáját a... „
            Holnap veszek disznósajtot. Van az igazi, füstölt, amit valódi sertésgyomorba töltenek. Annak van ám csak illata!
            „...negyvenezer mésszel leöntött holttestre bukkantak az egyik kelet-afrikai...
            Nagyszerű dolog, hogy szezonon kívül is árulnak már zöldpaprikát. Vagy nem is olyan nagyszerű? De hát mindenki eszi...mégiscsak vitamin...
            Ugye, képesek vagyunk szemrebbenés nélkül megreggelizni, miközben dobhártyánkat püföli a hétköznapi borzalom? Az ember alkalmazkodóképessége mesés. Mindent képes megszokni, talán az akasztást kivéve. Reggelizni rémes hírek hallgatása közben abszolút normálissá vált. Normálissá? Nem, az nem lehet, nem szabad, hogy normális legyen. A „sajnos” szócskával kiegészítve mondjuk inkább: mindennapossá. Mint ahogy megszokott dolog a rokoni csevely terített asztalnál, melyhez járvány, földrengés, kiontott belek és akószámra spriccelő vér képei szolgáltatnak kísérteties hátteret. Az épp soron következő „elveszett nemzedék” életérzése ez a hétköznapi közöny, amelyet az erőszakos orrba-szájba tálalás - csak neked, csak itt, csak most - tesz életképessé. S hogy mi mindent tartalmaz és hogy vajon honnan eredhet? Minden bizonnyal benne van az az ovis élmény, mikor az elfoglalt óvónéni a kreatív foglalkozást egy szürke képmagnó-kattintással helyettesítette visszavonhatatlanul. S benne van az egykor – és nagyon úgy néz ki, hogy hosszú időre szintén visszavonhatatlanul - óriásira duzzasztott állami iskolák akol-mentalitása, amelyekben - a kis falusi iskoláktól eltérően - egyénekkel már nem igazán lehet foglalkozni. Csak a tömeggel. Hovatovább egyénekkel, pláne egyéniségekkel már találkozni sem nagyon lehet, inkább csak a tömeg látszólag elkülönült elemeivel, akik olyan rettenetes görcsösséggel próbálnak mindannyian egyéniségeknek látszani, hogy ez a hiábavaló igyekezetük teljességgel egyformává varázsolja őket. És benne lehet még, persze, a léleknyomorító sorkatonai szolgálat, amihez hozzájárult egy egykor talán jó szándékú emberek által létrehozott, zavarossá vált munkásideológia. Amely elsöprő sikerét nem utolsósorban minden bizonnyal annak is köszönhette, hogy külső attribútumaiban közös vonásokat mutathatott akár még a krisztusi „egy atyának egy gyermekei vagyunk” szintén sokszor sárba rántott eszmével. És persze igen jól trágyázza ezt az univerzális, lassan az egész világot átfogó  életérzést  az ilyen Mac-izék, az ilyen hot-akármizék jól szervezett rendszere, amely, mivel mindenütt jelen van és mindenütt egyforma, valamiféle hamis otthonosságtudatot, egyfajta kvázi-világhazát, olcsó haza-pótlékot kínál a rég elvesztett eredeti helyett. Az eszkimó gyerkőc ugyanúgy gyilkos Rambó-akárhányra játszik, mint mondjuk oklahomai kortársa, hisz az emberi testbe csapódó golyók, a kifröccsenő vér és a haláltusa görcsébe merevedett test látványát ugyanolyan házimozi-minőségben élvezheti.
            Nagymama még nem így volt a hírekkel. Igazándiból könnyekre fakadt, ha autóbaleset áldozatairól hallott - ami ma két sor bármely napilapban - és a döbbenettől elkerekedett szemmel sietett át a szomszéd nagymamához, hogy elújságolja a rettenetes hírt. Mondhatjuk talán, hogy még tett is valamit: rózsafüzért vett elő, imádságot mormolt, ami lehet, hogy közvetlenül nem segített, de hogy a közönytől igen messze volt, az biztos. És bizony, igazi, őszinte részvétet érzett, meg hálát, hogy nem vele vagy szeretteivel esett meg ez a szörnyű dolog, meg még tán alázatot is, a sors, az élet, vagy a felettünkvaló - kinek-kinek tetszése szerint - véghetetlen hatalmával szemben. Egyszóval csupa olyasmit, amin ma már csak mosolyognak harci rajzfilmeken kőkeményre edződött unokái. Nekik már igen nehéz, vagy esetleg lehetetlen elmagyarázni, hogy milyen kevés is az a valami, ami vérengző őseinktől elválaszt minket. Tényleg, mi az? A betűvetés tudománya? A szép iránti érzék, amit hivatalosan művészetnek is neveznek? Vagy mégis a részvét, a gyengébbek iránt érzett szánalom? Lehet, hogy kevés lesz ez, nagyon kevés.
            Hogyan juthattunk idáig? Hogyan akarhattuk? Akartuk?