2020. június 4., csütörtök

Már nekünk is van csodagyerekünk


            - Miért pityeregsz, szívem?
            - A szomszéd Kovácsék gyereke már jár… pedig még csak három  hónapos…
            - Ugyan…
- A mienk már maholnap betölti a négy és felet és még egy árva métert sem tud megtenni egyedül.
- Vigyük orvoshoz…  
- Na és a Béla? Az ő gyereke meg már állítólag rántott húst eszik…késsel, villával természetesen…
- Féléves korában, mi? Lehet, hogy azóta már főz is magára, ki tudja.
- Na és a Józsiéké... az az égvilágon nem csinál semmit, csak kilenc kiló. Egész pontosan kilenc kiló tizenhét egész negyvenkét század dekagramm, ahogy azt Józsi a zsebéből előhúzott fecniről felolvasta. Vagyis több mint kétszer annyit nyom, mint a mienk. 
- Józsiék lakásában biztosan másként hat a gravitáció…  
- A mienk meg csak nyammogja az anyatejet és nem is akar semmi egyebet. A múltkor már nem bírtam tovább és az orra alá dugtam egy szép darab füstölt csülköt. Hisz én is anya vagyok….Úgy elkezdett ordítani…
Egyáltalán, mindenki gyereke mindent eszik. Esznek ezek sültlibát és szalonnabőrt, borscsot és sóletet, paprikáscsirkét és halászlevet. A Kissé már sörhabot is kapott és tetszett neki és azóta együtt járnak apuval a presszóba. 
Miután oldalbordám átpityergett néhány éjszakát a lelkiismeretfurdalás által marcangoltatva, rövid haditanácsot tartottunk. Elhatároztuk, hogy első lépésként figyelni fogjuk az objektumot - azaz gyerekünket. Hátha mégis mutatatkozik a zsenialitás valamely halvány jele ezen a szerencsétlen kölykön.
Kiderült, hogy többre nincs is szükség! Megfigyeltem, hogy ha két, majd három ujjamat mutatom neki, boldogan gőgicsélve azt mondja: -Ö.
Tehát nem csak hogy tudja már, hogy három meg kettő az öt, de máris tudatosan rövidít, és szűkszavúan csak annyit mond: -Ö. Nyilván, hogy több ideje maradjon a világmindenség megismerésére. Vajon képes volt-e erre Bolyai (bármelyik) három hónapos korában?
Mikor ezt Kovácsnak elmondtam, csak nézett rám azzal a nagy gülü szemével. Mintha egy homokzsákot ejtettem volna szegényre. Ezt megkaptad, nyavalyás!
Midőn Józsi és Kiss meghívtak a presszóba - melyet nejeink bosszantó szűklátókörűséggel csakis „mocskos kocsmának” hajlandók titulálni, s nem férfiemberek szellemi és kultúrális találkahelyének, ami valójában -, már volt néhány adu a tarsolyomban. S miután a ser köztudottan jótékonyan befolyásolja az agysejtek működését, különös tekintettel az alkotó fantáziára, hamarosan semmi nehézséget nem okozott a társalgásba belekapcsolódni. (Nem úgy, mint eddig, csak ültem és tettem magam, hogy az egész nem érdekel.)
- Ja, a gyerek? – nézett fel Józsi, mintha valaki is kérdezte volna. – Este átlapozgatjuk a sportoldalt... már egész jól tippel a gyerek. A győztes meccsre azt mondja, hogy „ö”, a vesztesre meg azt, hogy „ö”, csak egész más hangsúllyal.
- És a döntetlen?
- Arra van egy egészen különböző „ö”- je.
Lezseren hátradőltem.
- Az enyémet sajnos nem érdeklik az ilyen felszínes dolgok. Éjszaka, ha véletlenül felkelek, rajtakapom, hogy néz egy-egy könyvet a polcon és világosan azt mondja: „ö”.
- És miket néz?
- Kant, Schopenhauer... ha fáradt, akkor Skakespeare, Goethe Faustja... De a nagy kedvenc Joyce Ulissese.
Józsi kínjában rendelt még egy kört, noha nem szokott.
            Kiss szerényen elmosolyodott.
      - Ha már így szóba került, az enyémmel tegnap horgászni voltunk... ő a kis háromkerekűjén, én meg a robogón... alig bírtam követni. Nincs még egy ilyen erős gyerek Közép-Európában, én mondom...
Egy jól hallható benső hang arra ösztökélt, hogy megosszam a jelenlévőkkel saját tapasztalataimat.
- Mi is járunk horgászni. Gilisztát már egyedül szed. Csak kirakom a járókában a kiskertbe... Műlegyet is úgy tud kötni... tévedhetetlen a színválasztásban... jó múltkorában negyvenhét pisztrángot fogtam azzal a csalival, amire ő rábökött és azt mondta: ”ö”. Képzeljétek, ha majd idősebb lesz... mondjuk féléves... ahogy ez a csöppség jelzi a kapást... Azt sem láttam, hogy a zsinór megrezdült volna, de ő már villámgyorsan azt mondta: „ö”.
- És?
- Tizennégy kiló kilencvenkét dekás tükörponty...
Kiss megfehéredett. Pillanatnyi zavarában intett a pincérnőnek, aztán én is, mert mindegy volt. Egészen fantasztikus, hogy a sör hogy megvilágíccsa elmnénk sötét zugait. Megvilágítja.
Midőn a fáradtságtól nehéz léptekkel megtértem otthonomba, elmeséltem életem párjának a dolgokat. Néhány részletet többször is elismételve, nyilván, mert nagyon fontosak voltak. Egyáltalán nem haragudott a sörszagért, pedig szokott.
      Hogy is haragudhatott volna. Hisz végre, oly hosszú idő után már nekünk is van csodagyerekünk.