2021. március 28., vasárnap

Bájsziköl (15. rész)

 

XV. fejezet

 

A demisztifikálódott nőről. Hipnotizáló Betonút. Az entrópiát nem lehet átverni. Vad Sofőrök és vérszomjas Kerekes Járművek. Szent Sztrada története.

 

A város szélén az Utazó úgy vélte, ideje lenne vizet vételezni, mert ez megint nagyon meleg napnak ígérkezett. Hoppá, egy benzinkút!

A benzinkutas fesztelenül a vécébe irányította utazónkat. Még ám a nőibe. Az Utazó hiába nézett kérdőleg a benzinkutasra, az csak szaporán és vidáman bólogatott: menjen csak nyugodtan, nem lesz semmi baj.

Még hogy semmi baj. Mindenféle dolgok megeshetnek egy női vécében. Hogy csak a legszörnyűbbet említsük: lehet, hogy ott van egy nő. Egy nő, álca nélkül, igazi önnönvalójában, tehát nem úgy, mint egy édes és kedves és illatos kis teremtés, akinek egyetlen feladata, életének értelme és természetesen boldogságának végső forrása is a férfiak munkás és küzdelmes életének megfűszerezése. Hanem csak úgy, mint közönséges, hús-vér teremtmény, a legföldhözragadtabb ürítő funkciókat végezve.

Ez valami egészen rettenetes lehet, egy ilyen demisztifikálódott nő. Igazából szörnyű lelki konfliktusok okozója lehet egy férfi, ha véletlenül benyit egy női vécébe. (Ha szándékosan nyit be, az egy egészen más kategória.) Súlyosabb esetekben egész életre kihathat az ilyesmi, mind az álarc nélkül látott nő, mint az illető férfiú életében.

Az Utazó mindezt persze tudta. Hogyne tudta volna, hisz egyszer már megesett hosszú utazásai alatt, hogy női vécébe tévedt, amilyen egy szórakozott alak volt. Kifelé menet találkozott is egy nővel, aki roppant felháborodottan nézett rá. Az Utazó felháborodottan nézett vissza. Mit keres EZ itt? (Gondolták mindketten.)

Az Utazó sosem heverte ki ezt az élményt.

És most ismét egy női vécébe irányították. Ki érti ezt? Vannak férfiak, nem is kevesen, akik egész életükben be sem teszik a lábukat egy női vécébe. Utazónk meg, immáron másodszor. Lehet, hogy ez nem véletlen? Lehet, hogy a Sors üzenete ez, a Végzet intő szava, afféle Kozmikus Jel, amely arra utal: a felsőbb hatalmaknak szándékuk van vele? S ez a rejtélyes szándék valamilyen módon a női vécékkel áll összefüggésben?

Nehéz dolgok ezek. Az Utazó belépett a vécébe, ahol nem volt nő, megtöltötte a vizeskulacsát, és akkor sem jött nő. Utazónk orrcimpái riadtan, ám ugyanakkor izgatottan szívták be a hely levegőjét. Furcsa, rejtélyes, nehéz szagkeverék volt ez, némi illatnak sem híján. Benne volt a női nemi szervek, az élet e penetráns kapuinak masszív kipárolgása, az eldobott menstruációs betétek misztikus vérszaga, a titkon melltartóba igazgatott női keblek édes illata és mindezt át- meg átjárta a legkülönbözőbb parfümök, sprayek, kölnivizek és testápolók vérforralóan buja keveréke.

Az Utazó megrázta a fejét és egy gyors mozdulattal rácsavarta a kupakot útikulacsára. El innen, gyorsan, még mielőtt valami rettenetes történik. Kiment. Nő nem jött. Megkönnyebbülten csapta be maga mögött az ajtót. Egy női vécé olyan hely, amelyet nem egykönnyen felejt el az ember. Vagy lehet, hogy ebben az országban MINDEN férfi a női vécére jár? Hogy annyira elnyomják itt a férfiakat, hogy még saját vécéjük sincsen?

Bizony, sok furcsa szokás van a földkerekségen. Ha az ember Utazó, szinte semmin sem szabad fönnakadnia.

            A benzinkút után sajnos egy régi panelút következett, ami egyiküknek sem volt igazán az ínyére. És nem azért - bár ezt talán már szükségtelen hangsúlyoznunk - mert a Járműveknek tulajdonképpen nem is volt ínye. Ezt az utat ugyanis betonlapokból rakták össze egy ősi, ma már teljességgel feledésbe merült technikával. Igen gyors módszer volt ez azon időkben - s talán azt sem hangsúlyoznánk különösebben, milyen nehéz, sőt vészterhes idők voltak ezek -, csak éppen akárhogy is igyekeztek a mesteremberek, az ősi tudás letéteményesei, két betonlap között mindig maradt egy kis hézag. Ha meg nem is nagyon igyekeztek, még nagyobb hézag maradt. Ezért Utazónk és hűséges Járműve ritmikusan döccentek egyet-egyet. Mindig pontosan háromméterenként. A Jármű kereke a betonnal érintkezve rezgéshullámokat keltett a levegőben - melyeket másképpen hangoknak is hívunk -, ilyesféléket: „Drrr”. Ugyanakkor az Utazó összes csomagja is valamelyest a levegőbe emelkedett, majd visszaesett, egy másik hang kíséretében, mely megközelítőleg így szólt: „Tt”.

            Összefoglalva tehát egy darabig „Drr-tt, drr-tt” hangok kíséretében utaztak. A ritmikus zajnak szokatlanul hipnotikus mellékhatása volt: néhány méter után mindketten transzba estek. Az Utazó üveges szemekkel bámulta az aszfaltot, s hogy öt perce vagy egy hete halad így, nemigen tudta volna megmondani. Szürke út. Drr-tt. Szürke út. Drr-tt. Szürke. Tt. Út. Drr.

            Az Utazó kétségbeesetten próbált valami másra gondolni. Akármire, amivel kiszabadulhat a rettenetes Hipnotizáló Betonút hatása alól.

            De nem ment. Szürke út. Drr-tt.

            A Jármű az egészből semmit sem érzékelt. Ő aztán nem. Egy szerencsétlen véletlen folytán elektrovibrációs terének hullámhossza is, amplitúdója is, meg a rezgésszáma is megegyezett a Hipnotizáló Betonút részein történő áthaladás során képződött „Drr- tt” hangok ritmusa által meghatározott pszeudo-fázisfüggvénnyel.

            És ez betett neki. Fogalma sem volt, hol is van valójában. Elfelejtette, kicsoda ő. Elfelejtette emlékeit, vágyait, célkitűzéseit. (Bár ez utóbbiak sosem voltak különösebben világratörőek.) Nem érzékelte immár, hogy Utazót hord a hátán, méghozzá egy általa meglehetősen kedvelt és tisztelt Utazót, akivel olykor eléggé jól kijött. Most mondd, Nyájas Olvasó, egy Jármű és egy közönséges ember! Nem mindennapi kapcsolat, mi? Jó téma, mi?

            Nem érzékelt ez a Jármű immár semmit az égvilágon. Ha érzékelt volna, biztos, hogy nem hagyja szó nélkül. Meg cinikus megjegyzések nélkül, ilyenek voltak ezek. Azazhogy cinikus gondolatok nélkül, mert szája, ugyebár, amivel megjegyzéseket tehetett volna, mint olyan, nem igazán volt.

            Egy utolsó „Drr- Ttt” után egyszeriben megszűnt az egyenletes rázkódás. Csak a kerekek suhogtak halkan a príma aszfalton. Teljesen friss, új út volt, a legcsekélyebb egyenetlenség nélkül. Kész rejtély, hogyan csinálták ilyenre. Érdekel, hogy hogyan? El is magyaráznám, csak nemigen értenéd meg. Irdatlan mennyiségű statisztikai matematika kell hozzá, de ez sem neked, sem nekem nem áll rendelkezésünkre. Ami engem ugyan nem akadályoz meg, hogy elmagyarázzam - ismeretek egyszerű hiánya a magyarázatban sosem lehet akadály -, téged viszont igenis gátolna a megértésben. Fogadd el, afféle axiómaként, Nyájas Olvasó, hogy per pillanat ez volt a létező legegyenesebb út a földkerekségen, sőt, a legutóbb tudomásunkra jutott információk szerint az egész Naprendszerben is.  Na most, hogy ezt nem hiszed, az abszolúte és a legteljesebb mértékben a te dolgod. Mellesleg nagyon könnyű ellenőrizni ezt a - na jó, első hallásra kissé fantasztikusnak tűnő - állítást. Semmi más nem kell hozzá, csak egy egyszerű, közönséges lézer teodolit, ami minden rendes háztartásban megtalálható. No meg egy kis szabad idő a méricskéléshez, meg… öö… ja igen, egy kisebb szuperszonikus vadászgép, a gyors utazáshoz.  Ennyi.

            Na. Szóval, kiértek az elképzelhető legegyenesebb útra, s olyan meglepően nesztelenül suhantak tova, hogy Utazónk egy kicsit olyan furán is kezdte magát érezni. Az volt ugyanis a véleménye, hogy a jó dolgokat szükségképpen rosszak követik, s ha valami ennyire jó, akkor hamarosan egész biztosan valami eszméletlenül borzalmas történik.

            Az entrópiát nem lehet átverni.

            Csakis egyetlen egy módon. De ezt sajnos sosem árulhatjuk el. Esetleg igen sok pénzért. (Erről majd később beszélhetünk.)

            A Jármű a Hipnotizáló Betonút végeztével úgy érezte, mintha zöldes, hínáros víz mélyéből merülne fel hirtelen, ahol sokáig fuldoklott. Eléggé mérgesen tért magához, mert egyértelmű volt, hogy az Utazó, azzal, hogy önmagát kimenekítette a Hipnotizáló Betonút karmai közül, egyúttal a Jármű életét is megmentette. Bizony. Aki ezért nagyon mérges volt. Hogy jön ő ahhoz, hogy egy primitív emberi lénynek -, még ha Utazó is - tartozzon? Pláne az életéért!

            Na de sebaj. (Gondolta a Jármű.) Az Utazás még tart. Majd visszafizet ő még valahogy. Majd ő is jól meg megmenti ennek a szemtelen fráternak az életét. Akár többször is!

            A Járművek egyáltalán nem bírták idegekkel, ha valaki megmentette az életüket.

            Ami azt illeti, nem is igen soká várakozott a megfelelő alkalomra. Mondjuk úgy direktben, nem éppen megmentette az Utazó életét, de azért eléggé rendesen törlesztett. A dolog látszólagos szépséghibája, hogy az Utazó egyáltalán nem szerzett róla tudomást. Se most, se később. Se semmikor. Namármost, a Járműveket az ilyesmi sosem zavarta igazán. Hogy valakinek törlesztnek az adósságukból és az illető, nem tud róla? Kit érdekel? Pláne kit érdekel, ha történetesen egy emberről van szó?

            Az igazság mellesleg az, hogy Utazónknak, bármilyen fürge észjárású is volt egyébként, fogalma sem volt, hogy megmentette a Jármű életét. Ugyanis nem ismerte az összefüggést a hullámhosszak meg az amplitúdók között!

            A Járműveket ez se nagyon érdekelte. Mindent összevetve nyugodtan mondhatjuk, hogy a Járművek kissé önző népség voltak. De hát, ők is Isten teremtményei. A közszájon forgó hírek, miszerint ezt Isten később letagadta, nem biztos, hogy igazak.

            Öö… tehát, hogy hogyan törlesztett a Jármű, ezt szeretnénk elmesélni.

 

Az úgy volt, hogy egyszerre csak egy jó nagy és széles és forgalmas úthoz értek, amit abban az időben autósztrádának neveztek. Mint azt már említettük, és mint arra remélhetőleg emlékszel, Nyájas Olvasó, azokban az időkben - melyeket leghívebben talán a „nehéz” és „vészterhes jelzők alkalmazásával írhatunk le -, ezeken a széles, sima, egyenes utakon nem Utazók utaztak. Nem is utazhattak! Csakis és kizárólag agresszív Kerekes Járművek, bennük azokkal a szánalmas, degenerált Sofőrökkel. Az Utazókat direkte le is tiltották ezekről a pompás utakról az eszementek. Hejh, micsoda idők voltak ezek! Micsoda, micsoda idők! Sőt - Idők! Ma bezzeg…!

            De hát ezt már nyilván te is tudod, Nyájas Olvasó. Jó szüleid nyilván téged is elvittek óvodáskorodban a Sofőrkertbe, ahol az utolsó megmaradt példányok tengetik benzinszagú életüket. Hisz mégsem irthatjuk ki az Evolúció egyik zsákutcájának e félresikerült termékeit. Végül is, távoli biológiai rokonságban vannak az Utazókkal. (Bár - érthető okokból - e kéretlen rokonságot mindig is sértődötten visszautasították.)

            Mindegy. Minek ismételgetnénk olyan dolgokat, amelyeket mind a ketten amúgy is nagyon jól tudunk, hát nem igaz?

            Milyen érdekes dolog ez is, ez az „autósztráda” elnevezés. Eredetileg a „Szent Rádiusz” elnevezésből származik. E szent az Egei tenger egyik kis szigetén, Radióson eszegette a mézet, sáskát meg a gombát. Addig eszegette ezeket a dolgokat - melyek köztudottan természetes úton nehézfémekkel dúsulnak, de különösen a sáska -, hogy a végén egészen radioaktív lett. Olyannyira, hogy éjszaka már lámpásra se volt szüksége: nyugodtan olvasgathatott a saját maga által kibocsátott lumineszcencia fényénél. Nemhiába hívták az ókoriak „Radiósnak” e szigetecskét!  A régi görögök, azok tudtak valamit!

            A csodásan fluoreszkáló szentet természetesen Szent Rádiusznak nevezték el, s mivel igen belevaló és kedves öregember volt, még ha olykor fura dolgokat evett is, a szigetlakók hamarosan a kedveskedő Sztradosz névvel kezdték illetni. Oly nagy hírnévre tett szert, hogy hamarosan az ortodox oroszok legszentebb pátriárkája kíváncsi lett rá, fogadta is, ahogy illik, hagymakupolás templomában. Jócskán délutánba hajlott már az idő - talán picit sürvedt is már -, mikor a szentéletű, éjszaka is világító Sztradosz belépett a pompázatos fogadóterem hatalmas, kovácsolt bronz kapuján. (Az ortodoxoknak akkoriban még eléggé jól ment a bank-, dohány-, és vodkabiznisz.) Mikor a hatalmas pátriárka meglátta a lilás glóriával övezett szentet, nagy álmélkodásában összecsapta a kezét és így kiáltott fel eredeti óorosz nyelven:

            - Ó! To Sztrada!

            Ami - eredeti óorosz nyelven - azt jelenti: Ó, de hisz ez a híres Sztradosz, akinek jövetelét oly nagy érdeklődéssel vártuk, annak dacára, hogy nem is igazán hittünk legendás kisugárzásában!

            Az óoroszok abban az időben rendkívül tömör nyelvezetet használtak.

            Hát így született az „ótósztráda” elnevezés, amely - az őrült önjáró Kerekes Járművek elszaporodtával - hamarosan „autósztrádára” módosult.

            Egyvalami igencsak érhetetlen ebben az egyébként igen logikus és több, független írásos dokumentum által alátámasztott történetben.

            Hogy vajon miért neveztek el sima aszfalttal borított nyílegyenes utakat egy lumineszkáló szentről. De hát, mindent mi sem tudhatunk. A sok tudás köztudottan boldogtalanná tesz - és lehetséges, hogy az ilyesféle dolgok egyszerűen a Világegyetem Nagy Megoldatlan Rejtélyeinek a sorába tartoznak. Amint, hogy az is roppant rejtélyes, hogyan volt képes a radioaktív fémsókkal átitatott szervezetű Sztradosz százhatvan évet élni jó erőben, egészségben.

            Egyesek szerint ez Isten létének egyenes - nem közvetett! - bizonyítéka. Csoda és kész. Nincs mit dumálni.

            Mások szerint meg Isten, már akármilyen is, nem rúghatja fel a saját maga által fölállított természeti törvényeket.

            Erre az előbbiek diadalittasan felkacagnak, mondván, ha így állnak a dolgok, ez még inkább megerősíti az Isten mindenhatóságára vonatkozó téziseket.

            Ma már persze tudjuk, hogy egyik tábornak sem volt teljesen igaza, akármilyen diadalittasan is kacarásztak olykor-olykor egymás rovására. Hisz Isten, a csodák, és a természeti törvények közötti szövevényes kapcsolat úgy működik, hogy… de hát ezt már te is tudod, Nyájas Olvasó. Alapiskolás tananyag, ha jól emlékszem, a negyvenkettedik osztályban tanultunk róla. Megegyeztünk, hogy nem ismétlünk olyan tényeket, amelyek abszolút nyilvánvalóak, nem?

            Nem is tudod, milyen nagy örömömre szolgál, hogy meg lehet veled egyezni. Ez olyan jó!

            Tehát az Utazó ott állt az autósztráda előtt, ahol hamarosan olyan események történnek, amelyek kapcsán a Járműnek módjában áll majd törlesztenie valamit - valamicskét - amaz emlékezetes életmentésért, amikor is sikerült őt -,a Járművet - megszabadítania a Hipnotizáló betonút végzetes hatása alól.

            Ott álltak és az Utazónak valami azt súgta, hogy nocsak gyorsan térjen rá erre a finom, sima, egyenes autósztrádára. Milyen pompás és gyors lenne további haladásuk!

            Ez a Valami, ami oly meggyőző erővel sugdolózott hőslelkű Utazónk fülébe - persze hogy a fülébe, a szemébe nem valami nagy eredmény reményében sugdolózott volna, amiből világosan kitetszik, hogy ez a Valami igencsak értette a dolgát, tehát egyáltalán nem egy kezdő Valamivel van dolgunk (csakis a kezdő Valamik keverik össze nagy kapkodásuk közepette az érzékszerveket) - nos, ez a valami, a sokáig egyeduralkodó közvéleménnyel szemben nem a Sátán volt.

            A Sátánnak abban az időben ugyanis történetesen valahol egész máshol akadt dolga. Persze elmesélhetnénk. De nem meséljük. Ez a történet nem a Sátánról szól. Ez a történet a hőslelkű Utazóról és az ő kitartó Járművéről, valamint kalandjaikról ad hírt, tanulságul eljövendő évezredeknek. És amúgy se nagyon lehet már tovább bodorítani ezt a történetet. Már így is elég bodor. Annyi mellékága van már, mint egy nagy vízhozamú trópusi folyamnak. Vagy még több. És ez így nem mehet tovább. Bocsáss meg, Nyájas Olvasó - a Sátánról máskor. Erőim végesek - csak remélni tudom, hogy sikerül eljuttatnunk hősünket annak vágyott céljához. Azaz a tengerhez. Ahol a delfinek… meg a színes kavicsok… és sirályok és hullámtaréjok…

            Utazónk közben hallgatta ama bizonyos Valami -, amiről annyit azért tudunk, hogy nem a Sátán és hogy nem is éppen kezdő - csábos sugdolózását. Sőt, már hozzá is látott önmaga széleskörű meggyőzéséhez. Jó, jó. Veszélyes. Őrülten száguldozó Kerekes Járművek… bestiális sofőrök… és zaj és bűz és ordítozás… fogak csikorgatása és lánccsörgés, miegymás… (sorolta önmagának.) De viszont olyan szép sima ez a sztráda… meg egyenes meg minden… (így folytatta a sorolást).

            A Jármű nem szólt semmit. Mondjuk, nem is igen volt neki mivel, de. De amúgy se. Már régóta őszintén csodálta a földlakóknak azt a felülmúlhatatlan képességét, ahogy önmagukat bármiről, vagy annak ellenkezőjéről is képesek meggyőzni. Igazából ő is szeretett volna azon a szép, sima, egyenes aszfalton száguldani, de úgy, hogy ha valami probléma adódik, azért teljes mértékben az Utazót terhelje a felelősség. Igazi, Járműhöz illő álláspont volt ez. Pragmatikus, nagyon.         

            Ugye, te is megfigyelted, Nyájas Olvasó, mennyivel jobban hangzik, ha idegen szóval illetünk valami enyhén becstelen, netán kimondottan szemét dolgot?

            Tehát mégiscsak rátértek a sztrádára, ahogy az várható is volt, mert ami megtörténhet, az meg is történik. Rátértek bizony, annak ellenére, hogy mintegy negyvenhárom nagy, világosan látható és a szivárvány minden színében pompázó tiltó tábla parancsolt álljt, hangoztatott burkolt fenyegetést és fenyegetett különféle rettenetes dologgal, köztük például fővesztéssel és kézlevágással is.  

            De azért mentek, mendegéltek. Sok mindent elmondhatunk Utazónkról és Járművéről, olykor elég rendesen idegesítettek már mindannyiunkat történetünk folyamán, de hogy gyávák lettek volna - nem, azt semmiképpen sem. Gondolj csak bele, Nyájas Olvasó, gondolj csak bele! Ilyen embereket - és pardon, Járműveket, természetesen - termett e kor! E páratlan kor, amely igaz ugyan, hogy nehéz volt, igaz ugyan, hogy olykor vészterhes is volt egy kicsikét, de cserébe viszont ilyen embereket - és   igen, Járműveket, persze, persze - termett! S mindezekhez még, ahogy azt már futólag említettük, még páratlan is volt.

            Hát, túl sokáig nem jutottak. Még addig se, hogy egy kicsit elbízzák magukat. Még addig se. Rendőrkocsi állt az út szélén, ahogy szokott, baljóslatúan…