2021. március 7., vasárnap

A Skoda tett emberré

 

            Míg nem ismertem Őt, csak voltam. Csak voltam, de nem éltem. A világban, tudatlanul. Szállni virágról virágra... hímporos szárnyú könnyelmű pillangóként...

            Mit tudtam én akkoriban, hogy mi az a... karburátor. Véltem, a radiátor testvére lehet tán, rokoni csengésű neve alapján. (De, hogy a kultivátor rokona, az biztos.)

            Nem, senki sem sejtheti, hogy mi az az Erő és mi az Anyag, és hogy mi a Szerkezet, mely utóbbit az ember az előbbi kettőből alkotá. Isteni sugallatra, vagy tán ördögire, ebben erősen eltérnek a vélemények. Valóban furcsának tűnik, hogy fennsőbb hatalmak beavatkozása nélkül létrejött egy oly csinálmány, melyből az emberenek látszólag több bosszúsága származik, mint haszna.

            De csak látszólag! Te, felebarátom a Skodában, ha álltál már meg egy elhagyott kereszteződésben, sötét éjszaka, zuhogó esőben, tíz kilométerre a legközelebbi lakott településtől, tudod, miről beszélek. Mi történt? A járgány egyik percről a másikra „meghalt”. Hát mi ez? Hogyhogy semmi sem működik rajta? Vajon UFO-támadás ért-e bennünket, netán vérszomjas terroristák/rablók/szabadságharcosok/adóbehajtók ravasz csapdájába estünk volna?

            Nem, nem! Ilyesmi csak kezdő Skodás agyán fut át villámcsapásszerűen, s csakis ő kérdezi meg két karját az ég felé emelve kétségbeesetten, ám ugyanakkor mély költőiséggel:  - Most mi a jó büdös francot csináljak?

            Ámde mi, tapasztalt tutajosok, csak megcsóváljuk a fejünket, esetleg annyit mondunk, csendesen: - Már megint... Miként szerető atya feddi meg gyermekét, ha az rossz fát tett a tűzre! S néma alázattal elővesszük a tizenhármas kulcsot, hogy meghúzzuk az akkumulátor pozitív pólusát, mert mindig az szok leesni. S bizony mondom tinéktek, egynehány skodás év után egyikünk se szorul szervizre, ha mondjuk minél jobban tapossuk a gázt, annál jobban nem megy a paripa. Rövid, céltudatos kotorászás után -az ülés mögött, mely hely raktár és műhely is egyben -, már húzunk is elő egy másik kulcsot, ezúttal egy tizennégyes számút, hogy azzal kicsavarjuk a kis szűrőkosárkát a karburátor egy rejtett üregéből,  ajkunkhoz illesztve rövid, de határozott fújással kipucoljuk belőle azt a téglavörös lerakódást, és öt perc múlva a Skoda-csoda tép, mint állat, padlógázzal kilencvennel.

            Belegondoltál-e már álmatlan éjszakákon, barátom, Skodák névtelen lovagja, mivé fejlődtünk abból az ideges és minden  szirszartól – akár egy vacak tengelytöréstől - kétségbeeső félénk kis lényből, amik voltunk? A rémült, tétova, határozatlan kis amőbából, aki feldúltan ront be a szervizbe, ezzel a kétségbeesett kiáltással ajakin: - Már megint nem megy!

            S a mester mosolyint, lenézőleg - ma már ez a harmadik amőba -, s e rövid mosoly tenéked félhavi fizetésedbe kerül.

            Az egykor tapasztalatlan, naiv, alaktalan csigabigából férfi lett immár, nagy „F”- fel, aki kedélyesen kikászálódik az öreg csotrogányból, az egykori szocialista autóipar egykori remekéből, bizalmasan lekezel a Mesterrel, akit természetesen már régen tegez, s szelíden, mindentudóan csak ennyi hangzik el:

            - Át kéne gyűrűzni.

            A Mester bólint, mert minek szaporítani a szót. Ha tüzes pléhparipánk száz kilométeren egyszerre csak majd annyi olajat emészt, mint benzint, akkor tényleg át kell gyűrűzni. Kész! Na de esetleg még dugattyúfejet, meg szelepeket, tudjuk jól. Ez olyan világos, hogy kár is rá szót vesztegetni.

            S ma már nem indulunk útnak hosszabb - tehát ötven kilométeren felüli - útnak anélkül, hogy ezt-azt be ne dobálnánk a csomagtartóba. Gázzsinórt, példának okáért, azt mindenképpen. Gyertyákat, természetesen, meg tartalék kábeleket. És elosztófej nélkül ma már sehová. És ékszíj, anélkül se, vagy legalább nézzük meg, hogy van-e az asszonyon selyemharisnya. (Természetesen a saját asszonyunkon, elsődlegesen). És még kell néhány kisebb bigyó, ami úgy ki szokott esni, de, amik oly magától értetődőek, hogy így konkrétan, egyesével eszünkbe se jutnak már.

            Röviden szólva: Skodánkkal együtt kezünkbe kaptuk a Tudás kulcsát, amely nyitja az ajtót a Mindenség csodáihoz. A megismerés datolyapálmájához viszont a tapasztalás bogáncsokkal kirakott ösvényén keresztül vezet az út, ahogy a régi, közismert arab közmondás tartja. És a megismerésből, hát abból aztán alaposan kivettük a részünket, már csak ez első eset alkalmával, mikor elöször főtt fel a víz hegynek fölfelé akkor még csillogó pléhszekerünk hűtőjében.

            Van, ki többet elérhet e földi lét folyamán? Mindazt a tudást, bölcsességet, türelmet, amelyre az évtizedek során szert tettünk, Neki köszönhetjük, a mi drága - de még milyen drága - Skodánknak. Sokan más úton járnak. Jógáznak. Órák hosszat ülnek egy pontra meredve. Tibeti kolostorba vonulnak, csak füvet esznek, jégbe vágott lékben fürdenek, míg csak az ő lelkök meg nem világosodik.

            Mi ezt az egész hercehurcát megúsztuk azzal, hogy vettünk egy Skodát, annakidején, alig pár évtizeddel ezelőtt.

És, hogy drága, azért erősen viszonylagos - bár, amit pénzért meg lehet venni, az nem is olyan drága. Múltkoriban is, találkozok egy ismerőssel. (Ez viszonylag gyakran előfordul.) Valami szerencsétlen flótás, akinek sosem adatott meg, hogy valódi Skodája lehessen. Az élet olykor kegyetlen.

Mindegy. Erősen panaszkodott, hogy holmi kis himmihummiért, valami lámpáért vagy sárvédőért vagy ütközőért valami eszméletlen összeget kértek tőle.

Rákérdeztem. Majd elmesélem Neked is, barátom, aki szintén a Mladá Boleslav- i futószalagról legördülő kerekes tünemény használóinak népes, ám egyre fogyatkozó táborába tartozol. Hát hogyne mesélném el, hisz együtt sokal jobban lehet kacagni zimankós téli éjszakákon, mikor künn vadul süvít az északi szél. Ebből a pofátlanul szemét nagy összegből kívül-belül teljesen felújíthatnánk járgányainkat és még maradna is néhány tanknyi benzinre, plusz még oly jelentékeny mennyiségű frissítőre, hogy egy-két hónapig gond nélkül viselnénk el e vérzivataros világot. .

Hallani olykor – mesélik -, hogy vannak kocsik, melyeket nem kell javítani. Most képzeljük el ezek gazdáit. Megvan? Hát milyen embert nevel egy ilyen autó, mi? Amely semmmi, de semmi teret nem hagy az alkotó fantáziának, mely nem edzi napi szinten a találékonysággal vegyes kézügyességet, azt a már-már a technikai zsenialitás határát súroló képességet, melyet oly jól tudunk hasznosítani az élet minden területén?

Szegények. (Mármint nem úgy szegények, mert úgy nem, hanem ÚGY szegények, ha érted, mire gondolok.) Micsoda egy pusztaság lehet az ő életük.

Egy merő siralomvölgy. Én mondom.