2021. február 7., vasárnap

Bájsziköl (8. rész)

 

VIII. fejezet.

 

Egy csodálatos reggel. A rettenetes Autósztráda. A primitív Sofőrök természetrajza.  Az Utazó csaknem szörnyethal. Egy zárkózott természetű isten.

 

Reggel lett, csodálatos reggel, majdnem olyan szép, mint egy Walt Disney - rajzfilmben. Az üdezöld leveleken gyémánt cseppekben ragyogott a harmat. Valahol a közelben a vadon ártatlan kis énekese, egy fülemüle fújta hars reggeli dalát diadalittasan. De csak egy darabig, aztán gyorsan elhallgatott, mert ennyi szépséget még ő sem bírt elviselni. Izgalmas, friss illatok úsztak a légben, s a százszínű virágsereg vágyakozva tárta ki kelyhét a lustán felkelő nap vöröslő korongja felé.

A Jármű vázszerkezetében apró villamos bizsergések futkároztak, s határozottan úgy érezte, hogy ma minimum száz mérföldet tesznek meg, ők ketten, Ő és az Utazó, aki minden hibája ellenére voltaképpen csodálatos fickó.

Ha a Járműre hatással volt, hogyne lett volna hatással az Utazóra a természet csodás, titokzatos reggeli ébredése. Acélrugóként pattant ki a sátorból, tüzet rakott, szalonnát pirított, s a szívremegtetően izgalmas füst- és pirított szalonna-illathoz hamarosan a frissen főzött kávé aromája is társult. Az Utazó gyengéden néhány csöpp olajjal kényeztette a Jármű lényegesebb részeit, s a Jármű újból megfogadta, hogy ő ezt az Utazót, míg él, el nem hagyja, s tőle telhetően minden gondjában-bajában a segítségére lesz.

Nekivágtak.

Útjuk hamarosan egy Autósztrádába torkollott. Irtóztató zaj, süvítés, recsegés-ropogás, valamint bűzhödt füst töltötte be a levegőt. A kormánykerekek mögött ádáz tekintetű Sofőrök csikorgatták a fogukat és eszelős tekintettel meredtek az útra. Olykor vadul ordítoztak egymásra, holmi jelentéktelen dolog miatt, meg trágár jeleket mutogattak, különféle, főleg nemi szervekkel kapcsolatos tevékenységek leegyszerűsített ujj-jeleit. Mindenki sietett, bár igazából akármelyiket kérdezted volna meg, nem tudta volna megmagyarázni, hogy miért.

            Bizonyos nevetséges, bátran áltudományosnak nevezhető nézetek szerint a Kerekes Járművek vezetői, azaz a Sofőrök, holmi távoli rokonságban állnának az Utazókkal. Nos, ez a feltételezett rokonság csakis biológiai lehet, mint ahogy egy emberi lény genetikailag valóban rokonítható például a sertéssel, a patkánnyal, vagy akár egy egyszerű végbélgilisztával is. Ebben a korban - mondjuk ki őszintén: vészterhes korban! - elég sok efféle minden tudományos alapot nélkülöző téveszme és babonaság terjedt az egyszerű, tudatlan pórnép között. Ma már természetesen minden iskolás gyermek tudja, hogy a Sofőrök alfaja a törzsfejlődés roppant korainak nevezhető szakaszában szakad le abból a genetikai családfából, amelynek egyik izmos ága a természet legtökéletesebb alkotásához, azaz az Utazók létrejöttéhez vezetett. Mint köztudott, a Sofőrök afféle evolúciós zsákutcának tekinthetők, a bő fantáziájú természet egyik elvetélt kísérletének, mely eleve csúfos kudarcra ítéltetett. A Sofőrök csak bizonyos, igen-igen szűkre szabott környezeti körülmények között képesek életben maradni. Kerekes Járművek nélkül már rövid időn belül sorvadni kezdenek és elpusztulnak - ezt több, egymástól független kísérlet is bizonyította - hisz egész testfelépítésük és összes alapvető életfunkciójuk is az általuk vezetett Kerekes Járművekhez idomult. Alsó végtagjaik például gyaloglásra már teljességgel alkalmatlanok, hisz az állandó üléstől az idők folyamán elkorcsosodtak. Ugyancsak satnya mellső végtagjaik, azaz karjaik már csak kormánykereket forgatni, gombokat és karokat nyomigálni, illetve trágár jeleket mutogatni képesek. Furcsamód agykoponyájuk térfogata csaknem közelít a normálishoz, bár agysejtjeik száma természetesen sokkal alacsonyabb az Utazókénál és a sejtek közötti szinapszisok is jelentős mértékben degenerálódtak. Ma már alig néhány rezervátumi példány található e szörnyű, mindamellett szánalomra méltó lényekből. Lezárt, szögesdróttal körbekerített régi Forma I-es pályákon tengetik nyomorult életüket, várva a megváltó halált.

            Abban az időben viszont, az Utazó korában - melyről igencsak fontosnak tarjuk megjegyezni, hogy nehéz és vészterhes volt - a Sofőrök sajnos még hihetetlen hatalommal rendelkeztek. A széles, sima, egyenes utakat mind-mind kisajátították és azokon közlekedtek egész nap, bőgve, füstölögve, rohanva, csörömpölve, egymás sarkát taposva, ordítozva és jeleket mutogatva egyébre immár nem alkalmas elsatnyult mellső végtagjaikkal. Az Utazókat viszont keskeny, hepehupás, girbegurba utacskákra kényszerítették, azzal az ürüggyel - micsoda pofátlanság! -, hogy ezzel még jót is tesznek nekik. Szegény, szegény akkori Utazók! Mennyi, de mennyi durva megaláztatást, otromba sértést voltak kénytelenek elviselni a degenerált, alacsonyabb rendű Sofőrök részéről!

            Az Utazó és hűséges Járműve idegesen álltak az Autósztráda előtt. Noha, mint az eddig elmondottak alapján kiderült, az idegeskedés egyáltalán nem volt szokásuk. Egy Utazó? Meg egy Jármű? Idegeskedni? Ne légy gyerek!

            Némi félelemre valóban volt is okuk. A Sofőrök durva népsége, ha primitív és fejletlen volt is, alkalomadtán veszélyes is tudott lenni. Jó néhány jobb sorsra érdemes Utazó és jó néhány ártatlan Jármű esett már áldozatul eme érzéketlen szörnyszülöttek tébolyának!

            Utazónk szívét, noha nem ma kezdte a szakmát, megremegtette a félelem. De az Utazás ezzel járt. Voltak Akadályok, melyekkel szembe kellett nézni és voltak Veszélyek, melyekkel dacolni kellett.

            Végül is semmi sem történt. Pattanásig feszült idegekkel vártak arra a pillanatra, mikor a bőgő, bűzölgő csorda megritkul, s ekkor a lehető leggyorsabban átvágtak az úttesten. Alig néhány másodpercig tartott az egész.

            De mindketten úgy érezték, hogy egy egész örökkévalóság volt.

           Bele is fáradtak rendesen. Mire ismét kedves, árnyas kis mellékutakra értek, ahol csak nagy néha csörtetett el mellettük ama bizonyos szörnyeteg Sofőrök némelyike, bizony jócskán délutánba hajlott már az idő. Az Utazó egyre gyakrabban állt meg pihenni. Majd vizet kortyolgatni, mert váratlanul rendkívüli módon megszomjazott. Arra is felfigyelt - néhányszor-, hogy mintha számtalan csomagja közül lazult volna meg egynéhány. Így aztán - sajnos! - Ismét megállásra kényszerült. Néha a lebukó napkorongnak szentelte teljes figyelmét, majd a láthatárt kémlelte, nem készül-e valami borzasztó rossz idő. A láthatáron azonban csak három hófehér, egészen ártatlan felhőbárányka legelészett, amelyekből csakis igen nagy csoda folytán hullhatott volna bármilyen csapadék.

            A Jármű mérgelődve csóválta meg a kormányszerkezetét. Úgy ismerte az Utazót, akár a rossz pénzt - sőt, jobban, hisz a rossz pénzt tulajdonképpen nem is annyira ismerte -, meg ezt az egész vacak színjátékot is, a meg-megállástól a csomagigazgatáson keresztül a várható időjárás aggodalmas fürkészéséig. Pontosan tudta, hogy mindez arról szól: az Utazónak ma semmi kedve Eső Ellen Védő Szerkezetben aludni, szúnyogseregek által injekcióztatni, Zacskóslevest vacsorálni. Az Utazó ugyanis per pillanat leginkább puha, tiszta, fehér ágyikóra vágyott, előtte viszont forró zuhanyra, utána meg egy kellemes, barátságos helyen eltöltött kiadós vacsorára, esetleg néhány pohár jóféle borocskával leöblítve.  

            Na és, kérdezhetnéd te, Nyájas, ámde végletekig naiv Olvasó, hát ha már egyszer nem óhajtotta igénybe venni saját ionfürdőjét, hát betér akármelyik házba az út mentén, ahol ellátják minden létező földi jóval, a házigazda felajánlja feleségét, ha az kicsit öreg, akkor a leányát - mind a kettőt azért nem illik elfogadni -, reggel meg megtiszteltetésnek veszi a házigazda, ha az Utazó elfogad egy jelentékeny összeget.

            Kapaszkodj meg, Kedves Olvasó.

            Az akkori időkben ez nem így működött.

            Az akkori idők nemes lelkű, bátor Utazóinak nem volt ionfürdőjük.

            Roppant nehéz, viszontagságos idők voltak ezek.

            Sőt.

Vészterhesek.

Utazónk maximum egy kempingnek vagy campingnak nevezett szálláshelyre térhetett be - a pontos kiejtésmódot illetően tudományos berkekben már évtizedek óta folynak a viták -, és ha nem óhajtott sátorveréssel bíbelődni, esetleg kis faházikót bérelhetett.

Így is történt.

Csak előbb az Utazó majdnem szörnyethalt.

Ugyanis bement a recepcióra és egy kedves, mosolygós szőke kislánytól megérdeklődte, hány pengő is lenne a legkisebb fabodega. A kedves, mosolygós szőke kislány megmondta. Kedvesen, mosolygósan. Az Utazóval megfordult a világ és a szeme előtt piros karikák, pontok, valamint egyéb mértani alakzatok kezdtek táncot lejteni.

-  De lehet dukátban is fizetni - tette hozzá ijedten a kislány, mert még új volt ezen a helyen és még nem szokott hozzá, hogy gyengébb idegzetű szállóvendégek összeesnek, vagy olykor görcsökben fetrengenek az általa közölt összeg hallatán. (Utána persze minden második roppant humorosan megjegyzi, hogy ”De kérem, én nem az egészet akarom megvásárolni!” Hinnék-e, hogy ez a hülye vicc már akkor is létezett?)

Utazónk szíve szerencsére nagyon is erős volt és így ennek - de csakis ennek! - köszönhetően sikerült túlélnie a sokkot. Utazó volt a javából!

Végül is, minden nagyobb baj nélkül átkeltek csaknem az egész rettenetes Alföldön. Alig néhány nap alatt! Egy ilyen teljesítmény után igazán megérdemel egy kis kényeztetést, vagy nem?

Dehogynem. Próbáld ki, Kedves Olvasó, próbáld ki! Próbálj csak napokig ionfürdő nélkül utazni!

Akkor majd megtudod, mi a magyarok istene. (Ismeretlen eredetű, archaikus szólásmondás. Jelentése: „Hiába érzed tök boldognak magad, nemsokára valami olyan rettenetes dolog fog történni, hogy a füled is kétfelé áll majd.”)

Bár azt, hogy tulajdonképpen mi is a magyarok istene, ma már nem tudja senki. Ami egy érdekes tény, kiváltképp, ha figyelembe vesszük, hogy jó néhány ezer éve emlegetik. Sok istenszakértő viszonylag egybehangzó állítása szerint a magyarok istene a világegyetem legrejtélyesebb istenei közé tartozik. Nem szól népéhez, nem nyilatkozik. Egy lapot sem küld. Önként tolul ajkunkra a kérdés: ha így áll a dolog, vajon létezik-e egyáltalán?

Igen.

Csak éppen kissé zárkózott természetű.