2021. február 7., vasárnap

Húzd le az Internetről

 

            - Könyvet veszel? Hát te tiszta hülye vagy! – mondja egy régi kedves ismerős. Illetve, a pontosság kedvéért, nem is olyan régi. Meg nem is olyan kedves, ha jobban belegondol az ember.

            Szóval ez az ismerős - az egyszerűség kedvéért nevezzük mondjuk Modern Gézának - már lehülyézi azokat, akik könyvet vesznek. És még hozzáteszi: - Miért nem húzod le az Internetről?

            Modern Géza persze már nem olvas - mondjuk, soha nem is olvasott -, de ha valami szöveges dologra szüksége van, hát igen, lehúzza az Internetről. Passz! Ilyen egyszerű! És kérem, még mindig vannak holmi hülyék - enyhébb kifejezés erre nincs -, akik elmennek a könyvesboltba - a barmok, már bocsánat - és ottan könyvet vesznek.

            Modern Géza számára a könyvkorszak végérvényesen véget ért. Ő már csak Internetet olvas - oppardon, szörfözik a neten, ezt ugyi, így mondik mostanság. Sőt hovatovább minden hivatalos és magánügyét is a hálózaton intézi, tán még a nemi életét is. (A tudomány mai állása mellett ez teljességgel lehetséges.)

            Na figyusz csak ide, kedves Modern Géza barátom. Kukizzál má ide, hagyd egy percre azt a nyüves Internetet. Szóval te nekem azt ajánlod, hogy „húzzam le az Internetről”, mármint a könyvet.

            Nekem? Pont nekem? Aki sráckorában sokszor átment az utca másik oldalára, ha könyvesboltot látott? És tudod, miért, kedves Modern Géza barátom? (Barátom egy fenét. Nem is a barátom.) Hát csak azért, drága Géza, mert ha bementem, nyomban elveszett ember lettem: holtbiztos, hogy ott marad nemcsak szerény zsebpénzem, de az is, amit nagymama adott - minden vasárnap egy-két koronát, a drága lélek -, meg amit húsvétkor összelocsolkodtam, azt is otthagyom, meg amit szénbrigáddal kerestem, azt is. (Szénnel fűtöttek még akkoriban a gimnáziumban, jesszusom, de öreg vagyok. Még jó, hogy gőzmozdonnyal nem utaztam.)

            Igen, ez a „rengeteg” pénz mind ott maradt volna, ha nem vágok át olykor összeszorított foggal, de azért vágyakozóan vissza-visszatekintve az utca másik oldalára. Mert mi a drogfüggő leküzdhetetlennek mondott vágya az olvasó ember betűszomjához képest!

            Szóval húzzam le az Internetről, Géza, mi? Ezt nekem tanácsolod, nekem, te oktondi, hogy erőteljesebb kifejezéseket ne használjak? Nekem? Aki Istenben boldogult unokatestvérem szokását átvéve minden könyvet megszagolok, mielőtt egyáltalán hozzákezdenék az olvasáshoz? (A borítólap és az első oldal között természetesen. Egy könyv illata MINDIG itt a legerőteljesebb.) Megszagolni, igen! Meggusztálni, mint nemes tokaji boritalt, aminek nemcsak íze, zamata van, de illata! Lelke! Színe! Bukéja! Miegyébje!

            Géza, Géza, szerintem te azt sem tudod, milyen illata van egy Verne Gyula - könyvnek. (Nem Zsül Verne - könyvnek, mert az egészen más. Verne Gyula a mi Gyulánk és kész. Csak francia, szegény, de erről nem tehet. A Jóisten nem teremthet mindenkit magyarnak, hát nem igaz? Végső soron lehetséges, hogy franciának lenni is egész maradhatós érzés.) Hogy egy vászonkötéses Jókai kalandos bukéjáról már ne is beszéljünk! Meg a Hetvenhét magyar népmeséről, aminek igenis, hogy almásbéles illata van!

            Szóval, Géza, te modern, ne tanácsoljál már nekem ilyen hülyeségeket. Csacsi fiú, könyvet nem lehet Internetről lehúzni. Hát már hogyne lehetne, mondja fensőbbségesen Géza. Á, Géza, te nagyon súlyosan tévedsz. Amit ugyanis tényleg le lehet húzni: az a szöveg, Géza, az csak a szöveg! A puszta információ! Ami a könyvhöz - de még inkább A Könyvhöz - úgy viszonyul csak, mint a már említett tokaji nedű a kannás kotyvalékhoz. Jobb esetben!

Úgye, Géza, még azzal a sorozatokkal teletömött nagy busa vincseszterfejeddel is belátod már, mekkorát tévedtél?