2020. december 31., csütörtök

2. rész - A nyugati civilizáció válsága két közismert rajzfilm tükrében, avagy mit evett Manfréd? (provokatív pszeudotudományos fejtegetés)

 

Egy kísérlet nem kísérlet, mondják az empirikusok. Fentebbi állítások légbőlkapottságának megcáfolására kénytelenek vagyunk egy tetszés szerinti bármely más filmet, de most konkrétan a „Némó nyomában” címűt provokatívan pszeudotudományos bonckésünk alá fektetni. Hogy miért pont ezt? Miért ne, kérdezhetnénk vissza holmi flasztervagányos szemtelenséggel, amelynek durva felhámja alatt azonban az igazságra való törekvésnek tiszta és gyengéd kis csírája rejtezik. Hogy ugyanis csaknem teljesen mindegy, melyik rajzfilmet választottuk volna a halivúdi álomgyár műhelyeiből. Hisz a klisék mára már nem csak hogy általánosak, hanem mindenképpen transznacionálisak, hisz a rajzfilm- csatornák szuper műholdak segítségével a világ legeldugottabb sarkaiba is eljuttatják kétes értékű áldásaikat. De hogy mégis, miért pont ez a kettő… na, hát végső soron talán azért, mert e sorok szerény közreadója tisztára véletlenül pont ezt a két filmet kapta kölcsön egyszerre. (Ez volt meg a sógornak, na.)

Kliséket említettünk. Az álomgyár előre gyártott, a biztos siker garanciáját nyújtó, a világ minden emberében ugyanazokat az érzelmi húrokat megpendítő lenyomatokat. EKKORA internacionalizmusról Marx, Engels és Lenin bácsik legföljebb ha álmodozhattak. A „Némó” egy rendkívül általános, mondhatnánk, összemberi jellemvonás interpretációjával indul: a főhős saját ingatlanjának dicséretét zengi, amely ingatlanra természetesen mások is szemet vetettek. Naná, hiszen a fogyasztói logika értelmében egy olyan valami, amit nem akarnak mindjárt többen megszerezni, nyilvánvalóan nem is bírhat semmilyen értékkel. A fogyasztói állam tipikus polgára számára ugyanis, akit ez a hal-hős minden lovagiassága ellenére megtestesít, rejtett értékek egyáltalán nem is léteznek. És ez egyenértékű azzal, mintha azt mondanánk: az olyan érték, amelyért harcolni, küzdeni kell, nincs is. Hisz érték csupáncsak és nyilvánvalóan csakis az lehet, amit a televízió (ebben az értelemben, mint minden médiák, azaz minden bölcselet kútfője) elmagyaráz neked. Az aztán tudja, ne félj! Megmagyarázza szépen, részletesen, hogy még egy hülye is megértse, miért ez meg ez a legjobb autó, miért ez meg ez a legjobb mosópor. Az emberiség meg egyszerűen hinni akar abban, hogy igenis van legjobb autó és mosópor, és e hit iránti vágya oly erős, hogy még fizetni is képes érte. Hisz nem lehet, hogy többfajta termék ugyanolyan minőségű legyen! (Ebben a témában a korpa elleni sampont tekinthetjük klasszikusnak, amely egész pontosan mondjuk nyolcvankét és fél százalékkal csökkenti a korpa mennyiségét. Sem többel, sem kevesebbel. Nagy meló lehetett megmérni, annyi bizonyos.) Ebből a naiv, természetesen abszolúte megalapozatlan, ámde igen csak erős hitből igen jól profitál minden reklám- létrehozó, minden bank és minden biztosítótársaság, a különféle ”menedzserek”, meg „brókerek” meg „tanácsadók”, egyszóval minden rendű és rangú emberfajzat, amely kizárólag és egyértelműen anyagi javakra törekszik, s ez olyannyira lefoglalja őket, hogy semminemű néven nevezhető munkát nem marad idejük végezni.

            Hasonlóan pontosan jellemzi a mai társadalmat, még inkább a férfi-nő viszonyt - ellentétet? - a film egy másik, amúgy nem különösebben látványos epizódja: a hal-házaspár vitája a születendő ivadékok nevéről. A férfi semmi perc alatt végez a névadással, a több ezer- tízezer ikra felének az anyuka, felének az apuka nevét adományozva. Kész! De a nő nem, az nem. Az tudja, hogy igenis a nomen est omen, különleges nevet akar, olyat, amilyen senki másnak nincsen, vagy legalábbis olyat, amelynek viselője sikeres, gazdag és boldog. (Mármint, ha gazdag ember lehet boldog.) A „Reszkessetek, betörők!” kis Kevinje például elementáris erejű névadási hullámot indított el kies Kelet- Közép- Európánkban. A Kevin-láz kivédhetetlen sáskajárásként csapott országról országra, s hogy ez a mánia mennyire interetnikus, azt például a szurtos gyerekét élelmiszerüzletben fegyelmezni kívánó roma mama felkiáltása illusztrálja: - Kevinke, ne ugrálj má, mer pofonváglak!

            És már itt is vagyunk az első részben már tárgyalt kiirthatatlan „A Vadnyugat hősies meghódítása” sémánál. A főhős asszonyát kezdetnek mindjárt letámadja a nagy hal, úgyis, mint a Rossz, valószínűleg megeszi, mert egy ragadozó azért mégsem ejt túszokat. Egy árva utód marad utána a sok ezernyi halikrából, akit nem sokkal ezután szintén elrabolnak a nyilvánvalóan gonosz emberek és a bosszúálló, magányos vadnyugati kovboj - pardon, hal - kalandjai ezennel kezdetüket veszik. A hasonlóság olyannyira erős, hogy szinte elvárnánk: játsszon már ez a Pizsi nevű bohóchal valami megindító dallamot mondjuk szájharmonikán, a „Volt egyszer egy vadnyugat” kérlelhetetlen hősének mintájára. Az ezután következő képsorokban a köztudottan halott nyugati civilizáció szinte minden jellegzetes gondja-baja a felszínre kerül. A kis halfiú bicebóca uszonnyal érkezik első nap az iskolába, ennek ellenére magától értetődően elfogadják. Ez az inkább csak filmekben létező gesztus ugyanazt a hozzáállást szimbolizálja, mint a ”nagy” filmekben: legyen már a rengeteg rendes fehér ember között egy kivételképpen szintén ”jó” néger is. Aki természetesen minden lelkiismeretfurdalás nélkül veszi fel a harcot gonosz fekete fajtársai ellen. Hasonlóan a ravennai barbárhoz, aki a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt vegytiszta árulóvá válik: mert már egy másik teamhez, csapathoz, csordához akar csatlakozni, a sikeresek teamjéhez, csapatához, csordájához. Nyíltan e rajzfilmben sem kerülhet felszínre az ellentét a propagált elmélet - a pozitív diszkrimináció a gyengékkel, elesettekkel, meg persze a „mássággal” szemben - és szinte az egész világon egyre inkább megvalósulni látszó gyakorlat: az idegengyűlölet között.

            Hasonlóan jellegzetes nyugati probléma, ha egy gyerkőc - ebben az esetben: egy hal- gyerkőc - egy szép napon egyszerre csak odaveti a súlyos mondatot jó édes apjának: - Utállak! (A család idősebb férfitagjai iránti kötelező tisztelet ezt nem is olyan régen még nálunk is egyszerűen lehetetlenné tette. Nem biztos, hogy büszkén, de vallhatjuk: „maradiságunk” eme nyilvánvaló jele immár végérvényesen a múlté.) Individualista társadalmunkban az amúgy is önző gyerek még individualistább lesz, egyfajta gyerek- uralmat vetítve előre. Már Peter Pan is megpróbálkozott ilyesmivel, a Michael Jackson-per egy ilyen, nagy társadalmi mélységekben zajló folyamat jéghegyének valószínűleg csak a csúcsa. A mindennapos és teljességgel elfogadottá vált nagy társadalmi hazugságok következtében tekintélyét vesztett szülő és a provokáló barátok csak látszatra ellentétes vektorai csakazértis-cselekedetekben manifesztálódnak: a kis halfiú csakazértis megpaskolja a félelmetes csónak fenekét bicebóca uszonyával, s ezzel a tettével egyértelműen elhatárolódik saját apjától, s egyben nyíltan, mondhatnánk, lázadás-szerűen kinyilvánítja az inkább a barátokhoz tartozni akarás vágyát. Az ember-gyerek meg persze csakazértis rágyújt, mert nehogy már neki egy hülye felnőtt mondja meg, hogy mit csináljon. (Illetve mit ne csináljon.)  

            A civilizációs nyavalyák tárházából továbbá bemutatásra kerül az ”agresszív ösztönök- kontra civilizált ember” problémakör: a cápák klubjának cápa-tagjai a magasztos ”Barátunk, a hal” eszmeiség jegyében csoportterápiával óhajtják leszoktatni magukat a halevés undorító szokásáról. A „Jégkorszak” egész filmben semmi táplálékot nem fogyasztó hőseivel szemben itt legalább fölvetődik az evés - nem evés problémája, ha komolytalan formában, elmismásolva is. E mismásolás megtestesítője a Sirály, aki a kis hal-fiúhoz ekképp szól: -Bocs, ha esetleg halásztam rád. De hát ilyen ez a tápláléklánc.” És a csőrében menekíti a főhősöket! (Jusson csak eszünkbe Manfréd hasonlóan értelmetlenül hősies cselekedete, aki szintén igyekszik visszavinni a kiskölyköt annak ember-szüleihez, noha azok levadászták- megették a családját.)

            A magányos vadnyugati hős mellett természetesen megjelenik a filmben egy, úgy tűnik, abszolút mértékben kikerülhetetlen sablon-jelenet, minden nyugati film elmaradhatatlan attribútuma: a szakadék peremén billegő jármű. (Létezhet-e vajon film még e nélkül, avagy másképpen fogalmazva: van-e film a szakadék peremén egyensúlyozó járművön túl?) Ez esetben tengeralattjáró billeg, konkrétan víz alatti szakadék peremén, de ez csak részlet. Hitchkok „Madarakjának” ama unalomig ismert jelenete is visszaköszön, természetesen az alkalomhoz illően modifikált formában: a háttérben először csak egy pici kis medúza bukkan fel, aztán még néhány, látszatra abszolúte véletlenül és teljesen ártalmatlanul, aztán a kamera hirtelen - de még milyen hirtelen! – távolra ugrik és már minden tele van óriási medúzákkal! Ha már a hasonlatosságnál tartunk, érdemes összevetni a két mellék-főhős, a két együgyű Sancho Panza, a két egyszerű lelkületű, ámde becsületes Sam Hawkins figuráját: Lajhárt és Szenillát, akik sok-sok régebbi elődjükhöz hasonlóan  öntudatlanul menekülnek mindenféle veszedelemből. Egyszerűen csak azáltal, hogy sosem esnek igazán kétségbe. Tudjuk immár, hogy „a tudás boldogtalanná tesz”, de ez a veszély a mi ennivaló mellék-főhősünket egyáltalán nem fenyegetheti, hisz még csak gondolkozni sem próbálnak előre. Ha baj van, legföljebb jópofiskodnak és mosolyognak, „Keep smiling!”, mint ahogy jópofiskodik és görcsösen mosolyog az egész nyugati-amerikai társadalom.

            Ha a sziklaszirt peremén egyensúlyozó jármű a nyugati filmgyártás egyik legtöbbször ismételt motívuma, akkor a ventillátoros jeleneteket már akár meg sem érdemes említeni. Ugyan ki látott már filmet kegyetlenül forgó óriásventillátorok nélkül, ugyan ki? Amely ventillátorok hajszál híján miszlikbe aprítják a főhőst, de az az utolsó pillanatban véletlenül mindig kéznél lévő feszítővasával besprájcolja a rotorokat? (Vagy, hogy is hívják azokat a nagy forgó izéket.) Hogyan, kedves olvasó? Csak nem azt akarja mondani, hogy ön nem hord magával mindig egy jó nagy pajszert? Ejnye-bejnye. Nagyon sürgősen változtatnia kellene eme rossz szokásán!

            Halas film sem megy el adrenalin-jelenetek nélkül. A pergő víz alatti MGA- áramlatban ugyanúgy sikoltoznak a félelemtől és az elragadtatástól a kezdők, mint a „Jégkorszak” barlangi jégpályáján, vagy bármelyik hullámvasúton. (Közben Némó, a kis halfiú új akvárium-börtönében beavatási szertartáson esik át, s valljuk be, eléggé jól megúszta. Az ország - bármely ország - bármely középiskolájában sokkal gusztustalanabb és primitívebb jeleneteket abszolvált volna.) Pizsi és Szenilla ugyanolyan feldobottan ujjong és visítozik a végén, mint a zord kardfogú Tigris-bigris a „Jégkorszakban”. (És persze ők is ugyanazt azt az adrenalin-szlenget használják: „csúcs”.) S a kalandok átkélése során már kél a szájról szájra - halszájról halszájra - adott legenda: a belevaló apahal útra kél, ezer veszélyen át száguld ezerrel, hogy megmentse kisfiát. Persze, hogy mindannyian ilyen apukát szeretnénk. Menőt. Vagányt. Nem egy olyan uncsit, aki, ha hazajön, folyton fáradt. És utolsó erejével nevel. De, persze, mindannyiunknak csak ilyen utóbbi van. (Ki érti ezt?)

            És ezzel, kedves, drága olvasóink, visszakanyarodtunk történetünk legeslegelejére, ahol is megtudtuk, hogy a modern ember legnagyobb problémája: az unalom. Hisz olyan csalafintán csiklandják - izgatják már minden érzékszervünket, hogy vajmi nehéz valami igazán izgalmasat művelni. Történelmi példák sokaságával illusztrálhatnánk, hogy mikor valamely kultúra nem talál több kihívást, tennivalót - szóval, mikor már unatkozik - akkor bezony hanyatlani kezd.

            Nyugi. Csak semmi kétségbeesés. Nyilván szomorú dolog akár egy rajzfilmben is látni azokat a feloldatlan feszültséggócokat, amelyek – tudjuk - végül civilizációnk pusztulásához vezetnek. Egy végső megsemmisülés felé rohanó kultúrához tartozni, egy gyakorlatilag már csak vegetáló rendszer polgárának lenni minden bizonnyal nem valami felemelő érzés. De - valljuk be - szórakoztató! Hisz annyi mindent lehet csinálni. Adrenalin-sportokat űzni. Provokatív áltudományos pszeudo-fejtegetéseket olvasgatni. Jut eszünkbe, mellesleg, van valami, amit azért százszázalékos biztonsággal leszögezhetünk, igaz, hogy ugyanezt bízvást megtehettük volna ennyi szép fehér papír telefirkálása nélkül is.

            Hogy ugyanis a rajzfilmeket nem elemezgetni kell. Hanem élvezni.